Nieuws
Jeanet van der Laan adopteert SDG4
GCE-NL mocht aan Jeanet van der Laan (D66) SDG4 overhandigen. Met het adopteren van SDG4 geeft Jeanet aan zich extra voor onderwijs in te zetten.
GCE Statement on the Russian/Ukrainian conflict
Het escalerende conflict in Oekraïne en het lijden van de mensen en kinderen aldaar gaat ons aan het hart. Ook scholen zijn doelwit van aanslagen. GCE International heeft een statement gepubliceerd.
Gaan we SDG4 in 2030 halen?
Uit een recent verschenen rapport van UNESCO blijkt dat als we niet snel actie ondernemen, SDG4 zeker niet vóór 2030 bereikt zal worden.
10 mythes over privatisering van het onderwijs
Er is helemaal geen duidelijke scheidslijn tussen publiek en privaat onderwijs en ook het openbare onderwijs is niet gratis. Welke mythes zijn er nog meer?
Dag van het onderwijs
Op maandag 24 januari is het de Dag van het Onderwijs. Een dag om stil te staan bij de bijzondere en belangrijke rol die onderwijs vervult.
Onderwijs en klimaat
Investeren in onderwijs is óók een investering in het klimaat. Klimaatveranderingen beginnen bij onderwijs!
Fictief Amendement
De begrotingsstaat is gepubliceerd, vragen zijn gesteld en beantwoord en het begrotingsdebat vond plaats.
Disability Inclusive Education
Begin november vond de bijeenkomst over Disability Inclusive Education plaats en werd de gids om inclusief onderwijs te integreren in onderwijsprogramma’s gelanceerd.
Dag van de Rechten van het Kind
Op 20 november was het Internationale Dag van de Rechten van het Kind en riepen we de Nederlandse overheid op zich in te zetten voor de strijd tegen kinderarbeid.
Gevolgen van de bezuinigingen door het IMF
Een onderzoek van Education International, ActionAid en Public Services International naar de gevolgen van de door het IMF opgelegde bezuinigingen voor fragiele onderwijssystemen.
Internationale dag van het onderwijs 2023
Vandaag is de internationale dag van het onderwijs, met als motto: to invest in people, prioritse education. Lees hier het statement van GCE.
Inspiratiesessie – How to integrate education in emergency responses?
Op 24 januari organiseert GCE-NL een inspiratiesessie over het integreren van onderwijs in noodhulp. Meld je aan, discussieer mee en raak geïnspireerd!
Beantwoording feitelijke vragen
GCE-NL heeft vragen gesteld naar aanleiding van de begrotingsstaat voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. De antwoorden zijn op 21 oktober gepubliceerd. Hier een overzicht van de voor SDG4 relevante antwoorden.
Tackling gender inequality from the early years
Tackling_gender_equality_from_the_early_years
Teachers’ Day 2022
5 Oktober is de Dag van de Leraar. Lees het statement van GCE waarin wordt benadrukt hoe belangrijk leraren zijn om SDG4 te behalen en waarin overheden worden opgeroepen veilige werkomstandigheden tegen een degelijke beloning te garanderen.
Doe mee met onze twitterstorm!
In de week voorafgaand aan het debat over de BuHaOs nota op 28 september sturen we elke dag een tweet om te laten weten hoe belangrijk basisonderwijs is en waarom het terug in het beleid zou moeten. Doe je mee?
Transforming Education Summit
De Transforming Education Summit in New York biedt een kans om onderwijs in noodsituaties onder de aandacht te brengen. GCE-NL heeft samen met meer dan 90 anders GCE’s en NGO’s een document opgesteld dat tijdens de TES wordt aangeboden.
Education Finance Watch 2022 https://www.globalcampaignforeducation.nl/wp-content/uploads/2022/09/Education-Finance-Watch-2022.pdf
The Sustainable Development Goals Report 2022
In het onlangs verschenen rapport van de VN wordt omschreven hoe de crises van de afgelopen jaren de vooruitgang op de Duurzamen Ontwikkelingsdoelen hebben tenietgedaan.
Reactie op de beleidsnota ‘Doen waar Nederland goed in is’
De beleidsnota BuHaOs werd op 24 juni gepubliceerd en draagt de titel ‘Doen waar Nederland goed in is’. Doen we werkelijk waar Nederland goed in is als we gaan bouwen op drijfzand? Dit vindt GCE-NL van het nieuwe plan.
