GAWE 2014 | Onderwijs voor élk kind!

Wereldwijd volgen steeds meer kinderen basisonderwijs. Maar bij de pogingen om onderwijs voor iedereen bereikbaar te maken, worden kinderen met een beperking vaak over het hoofd gezien. Het zijn vaak niet de beperkingen zelf, die kinderen verhinderen naar school te gaan, maar barrières in de omgeving.

Inclusief onderwijs

De mondiale actieweek van GCE-Internationaal (4-11 mei 2014) staat dit jaar in het teken van inclusief onderwijs voor kinderen met een beperking. Wereldwijd volgens steeds meer kinderen basisonderwijs, dankzij de inspanningen van overheden, particuliere organisaties, instellingen en individuen. Maar bij de pogingen om onderwijs voor iedereen bereikbaar te maken, worden kinderen met een beperking vaak over het hoofd gezien. In Nepal bijvoorbeeld, heeft 85% van de kinderen die niet naar school gaan, een beperking. En volgens het ministerie van Onderwijs in Ethiopië gaat daar slechts 3% van de kinderen met een beperking naar school.

Niet de beperking zelf, maar barrières in de omgeving verhinderen deze kinderen om deel te nemen aan het onderwijs. Bijvoorbeeld omdat een blind kind niet alleen naar school kan lopen. Of omdat een kind met een verstandelijke beperking een aangepaste benadering nodig heeft van de leerkracht. Vaak zijn het mensen zonder beperking, zelfs leerkrachten en de eigen familie, die het niet nodig vinden dat kinderen met een beperking naar school gaan. Bijvoorbeeld omdat ze weinig van het kind verwachten.

Maar kinderen met een beperking hebben onderwijs minstens zo hard nodig als anderen om later een eigen bestaan op te kunnen bouwen. Ze hebben er bovendien recht op om samen met kinderen zonder beperking naar school te kunnen gaan. Daar zijn misschien extra voorzieningen voor nodig, maar het kán. Italië is daar een voorbeeld van. dit is het enige land in Europa waar 99% van de kinderen met een beperking samen met kinderen zonder beperking onderwijs volgen.

Campagne in Nederland

In Nederland vraagt GCE-NL samen met vele andere organisaties dit jaar extra aandacht voor inclusief onderwijs voor kinderen met een beperking. We doen dat door middel van een Facebook-campagne en een workshop over inclusief onderwijs in het Zuiden.

Onderwijs voor élk kind op Facebook

Hoe kunnen kinderen met een beperking wel naar school? Onze Facebookpagina stond twee maanden open voor alle goede ideeën, voorbeelden, tips en tools. Bianca van der Horst, van 100% Slechthorend, beheerde deze pagina namens GCE-NL.

Aan deze actie werkten mee:
Dutch Coalition on Disability and Development (DCDD) | UNICEF Nederland | Light for the World | Koninklijke Kentalis InternationaalGushiLiliane Fonds | VSO Nederland | Leprastichting | Visio

Open Up! Workshop over inclusief onderwijs in het Zuiden

Op 23 september 2014 hield GCE-NL een workshop over inclusief onderwijs in het Zuiden voor programmamedewerkers. Experts en starters deelden vragen, twijfels, tips en tools. Aan de bijeenkomst werkten mee:  The Dutch Coalition on Disability and Development, Gushi Foundation, Edukans en War Child Holland.

» Lees meer over de bijeenkomst

Equal right, equal opportunity

The estimated 1 billion people who live with a disability face a multitude of barriers to participating equally in society. In particular, their right to education is often not realised, which in turn hinders their access to other rights and creates enormous obstacles to reaching their potential and effectively participating in their communities.

Waar de GCE zich in 2017 sterk voor maakt

Over de hele wereld zetten nationale GCE-coalities zich in om overheden aan de internationale afspraken te houden. Soms in goed gezamenlijk overleg, soms door petities en politieke lobby, soms met gedegen rapporten, soms met vrolijke publieksacties. Veel acties spitsen zich toe op de wereldwijde actieweek, de Global Action Week for Education (GAWE), die van 22 tot 28 april wordt gehouden. Maar ook in de rest van het jaar werkt de GCE-beweging aan het thema van 2018.

National governments must...

  • Create appropriate legislative frameworks and set out ambitious national plans for inclusion.
  • Provide the capacity, resources and leadership to implement ambitious national plans on inclusion.
  • Improving data and building accountability for action
  • Making schools and classrooms accessible and relevant for all
  • Ensure enough appropriately trained teachers for all
  • Challenging attitudes which reinforce and sustain discrimination
  • Create an enabling policy environment for inclusive education, through cross-sectoral interventions

 

The international community must...

  • Build clear and measurable global targets for inclusive education and disability into the post 2015 agenda, ensuring that inclusive education is explicitly referenced within the post 2015 agenda.
  • Prioritise the development of reliable data collection on education and disability (including according to type of disability and support needs) to enhance tracking and monitoring of progress on post 2015 goals.
  • The Global Partnership for Education (GPE) must become a champion of inclusive education for children with disabilities. This would include ensuring sufficient expertise within the country support teams; the production of guidelines that could help improve the inclusion, including guidelines to support improved data collection; and the mainstreaming of inclusive education perspectives into assessment processes.
  • GPE must work towards ensuring that Local Education Groups (LEGs) have genuine space for organisations which represent people with disabilities and DPOs.

 

Bilateral donors must...

  • Meet the long-standing commitment to allocate 0.7% of GNI to aid and allocate at least 10% of aid budgets to basic education, with a particular focus on supporting country plans in the lowest income countries.
  • Ensure that aid supporting inclusive education, or targets that reduce disabled children’s exclusion, are commensurate with the needs and gaps for meeting the EFA and MDG targets.
  • Ensure that aid supports the scaling up of national plans and does not add to fragmented and small scale efforts on inclusive education, while adhering to internationally agreed principles on aid effectiveness.
  • Ensure that development assistance for education programmes, plans and polices includes support for inclusive education, and donor agency staff have the capacity and necessary understanding to support this.
  • Strengthen and support the capacity of partner governments to address inclusion through planning, implementation, monitoring and evaluation.
  • Ensure all education programmes support learners with disabilities, with particular attention to those who are most marginalised or face multiple disadvantages, such as girls or children with higher levels of physical, or learning disability.
  • Support partner governments to ensure adequate coordination amongst ministries and between government, civil society and other development partners, through processes such as the LEGs and other national policy planning forums.