default logo

Oproep 755.000 mensen: meer geld naar onderwijs voor meisjes

(c) ONE Campaign

29-06-2018 | 755.000 mensen roepen wereldleiders op om te investeren in onderwijs voor meisjes. Gisteren kreeg minister Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking de handtekeningen van een petitie aangeboden.

Op dit moment gaan wereldwijd 130 miljoen meisjes niet naar school. Dat betekent dat ze niet aan hun toekomst kunnen werken, dat ze vaak vroeg moeten trouwen, of aan het werk gezet worden om bij te dragen aan het inkomen van de familie. Dat is een heel slechte zaak. Maar liefs 755.000 mensen zijn het daarmee eens!

Duurzame Ontwikkelingsdoelen

Gisteren kreeg minister Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking bijna 755.000 handtekeningen aangeboden; zo veel mensen ondertekenden een wereldwijde petitie die wereldleiders oproept echt te investeren in onderwijs voor meisjes. De investering is keihard nodig, ook om de Duurzame Ontwikkelingsdoelen in 2030 te halen – goed onderwijs is immers de basis voor vrijwel al die doelen.

Initiatief van ONE

De minister kreeg de petitie uit handen van een aantal jeugdambassadeurs van de organisatie ONE en kinderen van de Maria Montessorischool uit Den Haag. De online petitie was een initiatief van ONE en wordt gesteund door andere organisaties als Save the Children en GCE-NL. De 755.000 ondertekenaars roepen wereldleiders op om te investeren in het Global Partnership for Education, dat in meer dan 65 landen investeert in onderwijs. Met het extra geld kunnen miljoenen meisjes naar school.

“Dat komt wel goed”

Nederland trekt 45 miljoen euro uit tot 2020. ONE, Save the Children en GCE-NL zien graag dat dit bedrag verhoogd wordt tot 100 miljoen euro. Minister Kaag wist ons vandaag gerust te stellen met de woorden: ‘Dat komt wel goed.’

Kinderarbeid en kindhuwelijken

West-Afrika is een van de regio’s waar meisjes het hardst getroffen worden door een gebrek aan kansen op onderwijs, blijkt uit recent onderzoek van Save the Children. Dat heeft verschrikkelijke gevolgen: analfabetisme remt hun ontwikkeling, en kinderarbeid en kindhuwelijken zijn zowel een oorzaak als een gevolg van meisjes die stoppen met school.

Meisjes die langer op school blijven trouwen later, krijgen minder kinderen en doen het economisch beter. Wanneer het aantal meisjes dat middelbaar onderwijs volgt met 1 procent stijgt, groeit de economie met 0,3 procent. Meisjes die het middelbaar onderwijs afmaken, verdienen later 15-25 procent meer.

Alle reden dus om extra fors in onderwijs voor meisjes te investeren.

Bron: Save the Children

Lees meer over de petitie van de ONE Campaign
Lees meer over de oproep van Nederlandse organisaties voor steun aan het GPE


GPE Factsheet: Breaking down barriers to gender equality and girls’ education

Increasing equity, gender equality and inclusion for all is one of GPE’s three goals in GPE 2020, GPE’s strategic plan for 2016-2020, and critical to achieving the vision of SDG 4 for education. GPE’s Gender Equality Policy and Strategy 2016–2020 provides guidance throughout the period of GPE 2020 and supports governments in developing gender-responsive education sector plans.

Download the Factsheet