GEM2016FullReportThumb06-09-2016 | “Dit rapport moet overal de alarmbellen doen afgaan en leiden tot een ongeëvenaarde inzet om SDG4 te bereiken”, aldus Jeffrey D. Sachs in het voorwoord van het vandaag uitgekomen Global Education Monitoring Report 2016. Het vuistdikke rapport toont aan hoe onmisbaar onderwijs is om duurzame ontwikkeling voor iedereen tot stand te brengen – en tegelijkertijd dat de inzet op onderwijs zelf volstrekt ontoereikend is.

Of het nu gaat om het bestrijden van armoede, het terugdringen van honger, het bevorderen van vreedzame samenlevingen, het duurzamer maken van landbouw of het zorgen voor meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen: onderwijs speelt een sleutelrol. Aan de hand van zes thema’s – Planet, Posperity, People, Peace, Place en Parterships – brengt het rapport de centrale rol van onderwijs voor alle 17 VN-Duurzame Ontwikkelingsdoelen in kaart.

Daarnaast geeft het rapport een gedetailleerd beeld van de voortgang op SDG 4, het Duurzame Ontwikkelingsdoel voor onderwijs. Dit hoofddoel, ‘gelijkwaardig en goed onderwijs voor iedereen’, is onderverdeeld in doelen voor 10 thema’s, zoals voorschools onderwijs, beroepsonderwijs, analfabetisme en leerkrachten. Het GEM Report 2016 laat zien welke vorderingen zijn gemaakt en waar de vooruitgang stokt. Algemene conclusie: als we voortgaan op dezelfde voet, zal het onderwijsdoel pas vijftig jaar na de deadline worden gehaald. In 2030 zullen nog steeds vele kinderen niet eens de basisschool kunnen afmaken. Terwijl de wereldgemeenschap vijftien jaar geleden al had beloofd dat in 2015 iedereen toegang zou hebben tot goed onderwijs.

Het GEM Report 2016 wijst er op dat Financiering vreemd genoeg niet is opgenomen als subdoel. Het ontbreken van voldoende financiële steun was immers de hoofdreden waarom de Education for All-doelen in 2015 niet waren behaald. Het rapport maakt daarom ook een analyse van de financiering van onderwijs. Daaruit blijkt dat de onderwijshulp die donorlanden bieden sinds 2010 is gedaald en nog niet terug is op het niveau van 2009.

Tot slot doet het GEM Report 2016 beleidsaanbevelingen op nationaal, regionaal en internationaal niveau.

Downloads

Op deze pagina vind u:

♦ het volledige Global Education Monitoring Report 2016
♦ Een beknopte samenvatting van het GEMR 2016
♦ Het makkelijk leesbare Youth Report dat het GEMR in stripvorm weergeeft
♦ De Policy Brief
♦ Het persbericht van UNESCO
♦ De link naar meer achtergrondinformatie, statistieken en infographics

Wat is het Global Education Monitoring Report?

Van 2000 tot en met 2015 bracht UNESCO jaarlijks een overzicht uit van de voortgang op de Education for All-doelen. De EFA Global Monitoring Reports waren gezaghebbende rapporten die naast uitgebreide statistieken ook beleidsevaluaties gaven en aanbevelingen deden. Elk rapport verdiepte zich bovendien in een speciaal thema, zoals analfabetisme, onderwijs in conflictgebieden, of de rol van leerkrachten.

Nu de nieuwe Education 2030-agenda nauw aansluit op Sustainable Development Goal 4, gaan de rapporten verder onder een nieuwe naam: Global Education Monitoring Reports. De toekomstige serie, waarvan vandaag het eerste deel is verschenen, bekijkt niet alleen de voortgang op SDG4, maar ook op onderwijs binnen de andere SDG’s.

Presentatie

De internationale presentatie van het Global Education Monitoring Report 2016 vindt plaats in Londen op 6 september. In Nederland zal de Nationale UNESCO Commissie Nederland het rapport presenteren op woensdag 5 oktober tijdens de UNESCO-Scholendag. Lees meer


Foreword by Jeffrey D. Sachs – Special Adviser to the UN Secretary-General on the Sustainable Development Goals

The 2016 Global Education Monitoring Report (GEM Report) is both masterful and disquieting. This is a big report: comprehensive, in-depth and perspicacious. It is also an unnerving report. It establishes that education is at the heart of sustainable development and the Sustainable Development Goals (SDGs), yet it also makes clear just how far away we are from achieving the SDGs. This report should set off alarm bells around the world and lead to a historic scale-up of actions to achieve SDG 4.

The GEM Report provides an authoritative account of how education is the most vital input for every dimension of sustainable development. Better education leads to greater prosperity, improved agriculture, better health outcomes, less violence, more gender equality, higher social capital and an improved natural environment. Education is key to helping people around the world understand why sustainable development is such a vital concept for our common future. Education gives us the key tools – economic, social, technological, even ethical – to take on the SDGs and to achieve them. These facts are spelled out in exquisite and unusual detail throughout the report. There is a wealth of information to be mined in the tables, graphs and texts.

Yet the report also emphasizes the remarkable gaps between where the world stands today on education and where it has promised to arrive as of 2030. The gaps in educational attainment between rich and poor, within and between countries, are simply appalling. In many poor countries, poor children face nearly insurmountable obstacles under current conditions. They lack books at home; have no opportunity for pre-primary school; and enter facilities without electricity, water, hygiene, qualified teachers, textbooks and the other appurtenances of a basic education, much less a quality education. The implications are staggering. While SDG 4 calls for universal completion of upper secondary education by 2030, the current completion rate in low-income countries is a meagre 14% (Table 10.3).

The GEM Report undertakes an important exercise to determine how many countries will reach the 2030 target on the current trajectory, or even on a path that matches the fastest improving country in the region. The answer is sobering: We need unprecedented progress, starting almost immediately, in order to have a shot at success with SDG 4.

Cynics might say, ‘We told you, SDG 4 is simply unachievable’, and suggest that we accept that ‘reality’. Yet as the report hammers home in countless ways, such complacency is reckless and immoral. If we leave the current young generation without adequate schooling, we doom them and the world to future poverty, environmental ills, and even social violence and instability for decades to come. There can be no excuse for complacency. The message of this report is that we need to get our act together to accelerate educational attainment in an unprecedented manner.

One of the keys for acceleration is financing. Here again, the report makes for sobering reading. Development aid for education today is lower than it was in 2009 (Figure 20.7). This is staggeringly short-sighted of the rich countries. Do these donor countries really believe that they are ‘saving money’ by underinvesting in aid for education in the world’s low-income countries? After reading this report, the leaders and citizens in the high income world will be deeply aware that investing in education is fundamental for global well-being, and that the current level of aid, at around US$5 billion per year for primary education – just US$5 per person per year in the rich countries! – is a tragically small investment for the world’s future sustainable development and peace.

The 2016 GEM Report provides a plethora of insights, recommendations and standards for moving forward. It offers invaluable suggestions on how to monitor and measure progress on SDG 4. It demonstrates by example the feasibility of far more refined measures of education inputs, quality and achievement than the often crude measures of enrolment and completion that we rely on today. Using big data, better survey tools, facility monitoring and information technology, we can get far more nuanced measures of the education process and outcomes at all levels.

Fifteen years ago the world finally recognized the enormity of the AIDS epidemic and other health emergencies and took concrete steps to scale up public health interventions in the context of the Millennium Development Goals. Thus were born major initiatives such as the Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria, the Global Alliance for Vaccines and Immunisation (now Gavi, the Vaccine Alliance) and many other examples. These efforts led to a dramatic upturn in public health interventions and funding. While it did not achieve all that was possible (mainly because the 2008 financial crisis ended the upswing in public health funding) it did lead to many breakthroughs whose effects continue to be felt today.

The 2016 GEM Report should be read as a similar call to action for education as the core of the SDGs. My own view, often repeated in the past couple of years, is the urgency of a Global Fund for Education that builds on the positive lessons of the Global Fund for AIDS, Tuberculosis and Malaria. The financing constraint lies at the very heart of the education challenge, as this report makes vividly clear through every bit of cross-national and household-based data.

This compelling document calls on us to respond to the opportunity, urgency and declared global goal embodied in SDG 4: universal education of good quality for all and opportunities for learning throughout life. I urge people everywhere to study this report carefully and take its essential messages to heart. Most importantly, let us act on them at every level, from the local community to the global community.