TECHNOLOGY IN EDUCATION

dinsdag 12 september 13.00 – 14.30 uur

 

Volgens de Verklaring van Incheon (opgesteld naar aanleiding van het World Education Forum in Korea in 2015) is de verwezenlijking van SDG 4 afhankelijk van de kansen en uitdagingen die technologie biedt. Technologie komt voor in zes van de tien doelen in het vierde Duurzame Ontwikkelingsdoel over onderwijs.

Technologie beïnvloedt het onderwijs via vijf verschillende rollen: als input, middel om te leveren, vaardigheid, hulpmiddel voor planning en het bieden van een sociale en culturele context. Door de razendsnelle ontwikkelingen ontstaan er echter steeds meer verschillen tussen diegenen die de rollen van technologie kunnen toepassen en zij die dat niet kunnen.

Het GEM rapport 2023 over technologie en onderwijs geeft antwoord op de vragen:

  • Voor welke uitdagingen in het onderwijs kan gepast gebruik van technologie een oplossing bieden?
    Bijvoorbeeld uitdagingen op het gebied van toegang, gelijkheid, inclusie en kwaliteit.
  • Wat zijn mogelijke schadelijke gevolgen van de voorgestelde oplossingen?
  • Aan welke voorwaarden moet worden voldaan voordat technologie in het onderwijs haar volledige potentieel kan bereiken?
    Bijvoorbeeld met betrekking tot toegang tot technologie, kennis- en vaardigheidsontwikkeling van leerkrachten en bestuursregulering.

Het GEM rapport 2023 en 200 PEER-landprofielen over technologie en onderwijs worden op 26 juli 2023 gelanceerd in Montevideo, Uruguay.
In Nederland zal op dinsdag 12 september een presentatie worden gegeven door Anna Christina D’addio over de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen van het rapport, gevolgd door een discussie. Deze bijeenkomst vindt online plaats van 14.00 tot 15.30 uur. met de achterban van GCE-NL, een vertegenwoordiger van het ministerie van Buitenlandse Zaken en andere belangstellenden.

Meld je aan!