Scholen kunnen in elke samenleving als krachtig middel tegen ongelijkheid fungeren, maar de Covid-19-pandemie dreigt de bestaande ongelijkheidskloof in het onderwijs te verdiepen.

Op het hoogtepunt van de gezondheidscrisis van het coronavirus gingen 1,5 miljard kinderen tijdelijk niet naar school. Voor bevoorrechte kinderen betekende dit een nieuw ritme van thuis online schoolwerk doen, maar voor kinderen die in armoede leven betekende dit vaak een volledige stopzetting van hun opleiding. Nu leerlingen deze maand weer naar school gaan, zijn er tientallen miljoenen kinderen die voor serieuze nieuwe uitdagingen komen te staan, ofwel omdat ze niet kunnen terugkeren – de VN waarschuwt dat de pandemie miljoenen tot kinderarbeid zou kunnen dwingen – of omdat scholen niet klaar zijn voor de nieuwe onderwijsuitdaging van de pandemie. Meisjes worden met bijzondere uitdagingen geconfronteerd, nu al wordt een stijging van het aantal vroege zwangerschappen en vroege huwelijken geregistreerd. Maar de ergste en meest blijvende effecten van Covid-19 op gelijkheid in het onderwijs moeten nog komen.

Lees deze blog van David Archer (Action Aid) hier verder.

En bekijk de Call to action on domestic financing of education.