20-07-2016 | Hoe staat het ervoor met het nieuwe VN-doel voor onderwijs wereldwijd? Bekijk het op de interactieve atlas van het UNESCO Instituut voor Statistiek (UIS).

Vorig jaar sprak de internationale gemeenschap af om te zorgen voor “gelijkwaardig en goed onderwijs voor iedereen, geen enkele groep uitgesloten. En voor voldoende mogelijkheden om ook later in het leven onderwijs te volgen”. Dat is vastgelegd in Sustainable Development Goal 4 en in Education 2030. Om dat waar te maken, is de inzet nodig van alle partijen die erbij betrokken zijn. Niet alleen overheden, maar ook internationale organisaties, donorlanden, onderwijsvakbonden, en maatschappelijke organisaties.

Er is nog veel te doen voordat goed onderwijs voor iedereen een realiteit is. Om uit te maken waar iedere partij zich het best voor kan inzetten, biedt de nieuwe eAtlas van het UNESCO Instituut voor Statistiek (UIS) een uitstekend hulpmiddel. Iedereen kan nu zelf kijken in welke gebieden en op welke terreinen de nood het hoogst is, waar het minst snel vorderingen worden gemaakt, waar nog net een laatste zetje nodig is, of waar goede resultaten zekergesteld moeten worden. Hoe staat het bijvoorbeeld met ongelijkheid tussen jongens en meisjes in het basisonderwijs? Hoeveel kinderen gaan niet naar school?  In welke landen zijn scholen het minst veilig? In welke landen is het recht op 15 jaar gratis onderwijs wettelijk vastgelegd?

Met de eAtlas voor Onderwijs 2030 brengt het UIS de vorderingen op SDG4 letterlijk in kaart. Daartoe is een grote hoeveelheid statistische gegevens bij elkaar gebracht, rond de indicatoren die zijn (of nog worden) vastgesteld. Nieuwe data worden direct verwerkt, zodat altijd de meest recente cijfers in beeld zijn.

Lees meer