default logo

Jaaroverzichten

Ga snel naar…

2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012

Wilt u het volledige jaarverslag inzien? Vraag het op bij gce@edukans.nl


2016

Goed onderwijs voor iedereen. Van 2000 tot 2015 zette de wereldgemeenschap zich daarvoor in met twee programma’s: de Education for All-agenda en de Millenniumdoelen voor onderwijs. In 2015 zijn ze samengebracht: de nieuwe Education 2030-agenda gaat nu hand in hand met de nieuwe VN-Sustainable Development Goal voor onderwijs (SDG4). Per 1 januari 2016 gingen de nieuwe afspraken van kracht.

Als onderdeel van de wereldwijde GCE-beweging voor Education 2030 onderzocht GCE-NL in 2016 wat de nieuwe invulling van de onderwijsagenda kon betekenen voor onze organisatie en activiteiten. Vóór 2015 had de Education for All-agenda immers voornamelijk betrekking op ontwikkelingslanden en richtte GCE-NL zich vooral op onderwijshulp vanuit Nederland. Met de ondertekening van de nieuwe ontwikkelingsagenda’s heeft Nederlands zich ertoe verplicht om niet alleen in eigen land aan deze doelen te werken, maar ook om een bijdrage te leveren aan het bereiken van de doelen op mondiaal niveau. Sommige Europese GCE-coalities hebben hun werkterrein in 2016 verbreed naar onderwijs in eigen land. GCE-NL besloot echter om zich te beperken tot de mondiale invulling van de onderwijsdoelen: enerzijds vanwege de beperkte capaciteit, anderzijds omdat in Nederland al allerlei organisaties en instellingen bestaan die zich richten op onderwijs in Nederland en aansluiting zoeken op de SDG’s.

Leden GCE-NL: Algemene Onderwijsbond, Edukans, Mondiaal FNV, Oxfam Novib en Save the Children.

 

Een greep uit de activiteiten

♦ In een online consultatie biedt de Education Commission iedereen die actief is in onderwijs de kans om inbreng te leveren in een wereldwijde discussie over de beste aanpak om het recht op goed onderwijs voor iedereen te garanderen. GCE-NL is de Nederlandse ‘host organisation’ voor deze consultatie.

♦ Wat kunnen de Nederlandse regering en de EU doen om de duurzame ontwikkelingsdoelen te helpen realiseren? Dat is het thema van het rapport ‘Ready for Change? Global Goals at home and abroad’ dat Partos-directeur Bart Romijn op 19 mei aanbood aan de Nederlandse regering. GCE-NL was een van de 40 organisaties die meeschreven aan het rapport.

♦ GCE-NL en de UvA brengen vertegenwoordigers van BuZa, OCW, Education International en Jongeren samen in een panel over SDG4 tijdens de 3-daagse conferentie over de SDGs op de UvA.

♦ GCE-NL geeft diverse presentaties: over SDG4.7 in de sessie ‘Perspectieven op Wereldburgerschap’ van het Jaarcongres van EP-NUFFIC, en over de rol van het maatschappelijk middenveld bij het behalen van de onderwijsdoelen in een gastcollege aan de UvA.

♦ Organisaties en instellingen die zich bezighouden met Wereldburgerschap en Duurzaamheidsonderwijs denken in het Wicked Problem Plaza over SDG4.7 na over de vraag: wat is een concrete en haalbare eerste stap om SDG4.7 in het Nederlandse onderwijs te verankeren?

♦ In voorafgaande jaren heeft GCE-NL er bij de Tweede Kamer regelmatig op aangedrongen om de bezuinigingen op onderwijsprogramma’s in ontwikkelingslanden zorgvuldig te laten verlopen. De uitgebreide evaluatie van de IOB (Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en Beleidsevaluatie) constateert dat dit niet is gebeurd. Het IOB onderzocht niet alleen de resultaten van de afbouw van de programma’s, maar ook het proces waarmee het beleid is uitgevoerd, en biedt daarmee inzichten die relevant zijn voor de internationale onderwijswereld. GCE-NL legt het rapport ‘The gaps left behind: an evaluation of the impact of ending aid’ voor aan de internationale GCE-gemeenschap.

♦ GCE-NL neemt deel aan diverse campagnes en consultaties, zoals de Rondtafel-bijeenkomst van de coalitie Stop Kinderarbeid; #EducationWeWant: wat is het belangrijkste onderwijsdoel; de Safe School-petitie, voor het Education Cannot Wait-fonds; The World’s Largest Lesson, met lesmaterialen over de SDGs; Iedereen aan de Slag, voor toegang tot onderwijs voor mensen zonder verblijfsstatus in Nederland; het rapport van de Education Commission; en de indicatoren voor SDG4.

 

naar boven

 

2015

Voor ieders recht op goed onderwijs was 2015 een cruciaal jaar: het eindjaar voor de Education for All-doelen en de Millenniumdoelen waaraan de wereldgemeenschap zich in het jaar 2000 had gecommitteerd. De balans werd opgemaakt, en de uitkomsten vonden vooral hun beslag in het UNESCO EFA Global Monitoring Report 2015 en op het World Education Forum in Incheon, Korea, in mei 2015. Belangrijkste conclusie: hoewel er sinds 2000 dankzij gecoördineerde inzet grote vooruitgang is geboekt op de onderwijsdoelen, is geen van die doelen bereikt. Nog altijd hebben wereldwijd zo’n 124 miljoen kinderen en jongeren geen toegang tot onderwijs. Naar schatting 250 miljoen kinderen krijgen geen, te kort, of zult slecht onderwijs, dat ze nooit leren lezen en schrijven. Dat geldt vooral voor kinderen en jongeren in de armste landen en in conflictgebieden. Onder hen zijn meer meisjes dan jongens, en disproportioneel veel kinderen met beperkingen en uit etnische groepen.

2015 was ook het jaar waarin de Verenigde Naties de nieuwe universele ontwikkelingsagenda voor de komende 15 jaar vaststelden: de Sustainable Development Goals, en – in nauw onderling overleg rond de onderwijsdoelen – de opvolger van de EFA-agenda: Education 2030.

GCE-NL greep dit belangrijke jaar aan om enerzijds aandacht te vestigen op de voortuitgang op de EFA-doelen die de afgelopen 15 jaar is geboekt. En om anderzijds politici en beleidsmakers te wijzen op het enorme tekort aan geld in de armste ontwikkelingslanden om de nieuwe onderwijsdoelen te kunnen waarmaken.

Leden GCE-NL: De Algemene Onderwijsbond, Edukans, Oxfam Novib, Save the Children Nederland, VSO-Nederland en Woord en Daad.

 

Een greep uit de activiteiten

♦ Op het World Education Forum in Incheon, Zuid-Korea in mei wordt de overkoepelende internationale onderwijsagenda voor de komende vijftien jaar vastgesteld. Nederland was niet van plan om een minister of hoge ambtelijke vertegenwoordiger sturen. GCE-NL medeondertekent de brief van de Jongerenvertegenwoordigers om aan te dringen op een goede Nederlandse afvaardiging.

♦ Ter gelegenheid van het EFA Global Monitoring Report 2015 organiseert GCE-NL de conferentie Education for All 2000-2030, achievements and challenges for North and South. Met deze conferentie legt GCE-NL de verbinding tussen onderwijsvraagstukken die zowel internationaal als in eigen land dringend zijn. Onderzoekster Priyadarshani Joshi van het EFA-team presenteert het rapport. Jefferson Pessi van Education International doet verslag van zijn onderzoek naar de betrokkenheid van leerkrachten bij EFA. GCE-leden en partners houden workshops rond de thema’s ‘Onderwijs en ongelijkheid’, ‘Onderwijs aan vluchtelingenkinderen’, ‘Kwaliteit van onderwijs’, ‘Onderwijs en radicalisering’ en ‘Leerkrachten’. Er is een paneldiscussie over de universaliteit van de nieuwe EFA-agenda en een afsluitend woord door Ruerd Ruben, voormalig directeur IOB.

♦ In de Begroting van de Commissie Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking voor 2016 komt onderwijs bijna niet meer voor en ook andere donorlanden en instellingen laten onderwijs vallen. De armste landen worden het zwaarst getroffen. Dat blijkt uit het Education Aid Watch Report 2015 dat GCE-Internationaal heeft uitgebracht. GCE-NL schrijft een brandbrief aan de woordvoerders voor OS in de Tweede Kamer. Het Education Aid Watch Report 2015 bevat profielen van de onderwijshulp van 14 bilaterale donoren (waaronder Nederland), de EU, de Wereldbank en het Global Partnership for Education. Behalve naar de afgelopen 15 jaar, kijkt het rapport ook naar de huidige trends voor onderwijshulp. GCE-NL schreef het hoofdstuk over de Nederlandse bijdrage aan EFA en deed aanbevelingen voor een beter beleid.

♦ In het speciale Eerst naar School!’- magazine’ brengt GCE-NL een overzicht van vijftien jaar onderwijshulp vanuit Nederland. In dit magazine ligt het accent op de enorme vooruitgang die er de afgelopen 15 jaar is geboekt bij het realiseren van de EFA-doelen en de belangrijke rol die Nederland daarin heeft gespeeld.

♦ Als lid van GCE-Internationaal neemt GCE-NL in februari deel aan de World Assembly in Zuid-Afrika: het Strategisch Plan 2016-2018 wordt vastgesteld, de Constitution wordt aangepast, en het nieuwe GCE-bestuur wordt gekozen. GCE-NL zet zich met succes in voor een grotere betrokkenheid van jongerenorganisaties: op uitnodiging van GCE-NL neemt Frits Brouwer, Jongerenvertegenwoordiger naar UNESCO, deel aan de WA om daar een jongerenzetel in het bestuur van GCE te bepleiten. Daarnaast maakt GCE-NL zich sterk voor de nationale lobby in ontwikkelingslanden voor betere onderwijsvoorzieningen en hogere budgetten.

♦ GCE-NL neemt deel aan de brede evaluatie van GCE-Internationaal over de opzet van de Global Action Weeks en is lid van de werkgroep die de Global Action Week voor 2016 voorbereidt.

♦ Aandachtspunt bij de Northern Coalitions, de GCE-coalities uit Europa en Noord-Amerika, is het onderwijs aan vluchtelingenkinderen in onze eigen landen, en de gevolgen van het bekostigen van opvang van asielzoekers uit de budgetten voor ontwikkelingssamenwerking. GCE-NL draagt bij aan de Europese inventarisatie van onderwijsvoorzieningen voor vluchtelingen, en werkt mee aan het side-event bij de Oslo Summit for Education, ‘Partnering for Education’.

 

naar boven

 

2014

Voor de Nederlandse regering is onderwijs al enkele jaren geen thema meer in het ontwikkelingsbeleid. Hoewel dat juist reden zou zijn voor een krachtige politieke lobby, bleek het politieke klimaat hiervoor weinig kansrijk. Daarom zette GCE-NL zich in 2014 vooral in op behoud en versterking van het netwerk van organisaties waarvoor onderwijs wél belangrijk is. Het algemene publiek hecht nog altijd veel waarde aan het recht op onderwijs, en voor de vele particuliere initiatieven in ons land blijft onderwijs onverminderd het belangrijkste ontwikkelingsthema.

Onderwijs is een fundamentele bouwsteen voor de thema’s die prioriteit hebben in het OS-beleid: voedselzekerheid, economische ontwikkeling, seksuele gezondheid en reproductieve rechten en zeker ook de verbetering van de positie van meisjes en vrouwen. Dat maakt organisaties die actief zijn op deze terreinen tot natuurlijke bondgenoten voor onderwijs. In 2014 zocht GCE-NL nadrukkelijker contact met actoren uit andere ontwikkelingssectoren om hen er (sterker) van bewust te maken dat hun eigen doelstellingen onder druk komen te staan door de afgenomen aandacht voor onderwijs in het OS-beleid.

Leden GCE-NL: de Algemene Onderwijsbond, CNV Onderwijs, Edukans, Oxfam Novib, Save the Children, Woord en Daad.

 

Een greep uit de activiteiten

♦ Het Global Monitoring Report 2013/2014 toont aan dat goed onderwijs voor velen nog altijd onbereikbaar is. Daarmee komt ook ontwikkeling op andere terreinen in het gedrang. Hoe kunnen we, zeker gezien de afnemende middelen voor onderwijs, ervoor zorgen dat deze cruciale voorwaarde tot ontwikkeling verzekerd is? Deze vraag staat centraal op het seminar Development for All through Education dat GCE-NL ter gelegenheid van het verschijnen van het rapport organiseert. Catherine Jere van het EFA GMR-team presenteert het rapport, waarna de rol van onderwijs aan bod komt voor Vrouwenrechten (Oley Dibba Wadda – Femmes Africa Solidarité), voor Economische Ontwikkeling (Maarten de Jongh – ING Sustainability), voor Voedselzekerheid (Hedwig Bruggeman – Agri-ProFocus) en voor Seksuele Gezondheid en Reproductieve Rechten (Laura Lasance – Choice for Youth and Sexuality).

♦ Het thema van de Global Action Week is dit jaar Inclusief Onderwijs. GCE-NL start met betrokken organisaties een Facebookcampagne met tips en tools hoe kinderen met en zonder beperking samen naar school kunnen gaan.

♦ Op de Workshop ‘Open Up! On inclusive education’ delen programmamedewerkers mét en zonder ervaring met inclusief onderwijs hun vragen en expertise. Lars Bosselman van CBM spreekt over het Europese beleid en fondsen voor dit thema.

♦ Op 27 maart bespreekt de Tweede Kamer de Voortgang Uitfasering Bilaterale Ontwikkelingssamenwerking. In een brief aan de Tweede Kamerleden wijst GCE-NL erop dat onderwijs het stiefkind is van de internationale donorgemeenschap. Nederland zou daarom op internationaal niveau de inzet voor onderwijs moeten bepleiten.

♦ Op 25-26 juni houdt het Global Partnership for Education de bijeenkomst waarin donoren toezeggingen doen voor de periode 2015-2018: de 2nd Replenishment Meeting. GCE-NL: sluit zich aan bij de Fund the Future-campagne van GCE-Internationaal en stuurt een brief naar de Tweede Kamer. Hoewel de nood voor financiën en inhoudelijke steun groot is, zal Nederland niets bijdragen. GCE-NL helpt met het voorbereiden van Kamervragen.

♦ GCE-NL neemt deel aan de Conference for Global Citizenship in Brussel, georganiseerd door DEEP, wat resulteert in ‘The Brussels Proposal’ voor SDG4.7.

♦ Op de Roundtable on Education van Alliance2015 spreekt GCE-NL met een groot aantal collega-organisaties over de vraag hoe de EU onderwijshulp effectiever kan maken.

 

naar boven

 

2013

Sinds de bezuinigingen op onderwijshulp van het kabinet Rutte-I heeft GCE-NL zich er vooral voor ingezet om het thema onderwijs terug te brengen op de politieke agenda. In 2013 stonden een aantal belangrijke debatten op het programma van de Tweede Kamer: de Kabinetsvisie Europees OS-beleid, de Beleidsnota Ploumen, en de Begroting Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Vanwege de urgentie heeft GCE-NL afgezien van de voorgenomen conferentie in het voorjaar, om een snelle en daadkrachtige campagne te kunnen voeren. Met het manifest ‘Eerst naar School! riepen we de Nederlandse regering op om zich te blijven inzetten voor goed onderwijs in ontwikkelingslanden.

Leden GCE-NL: de Algemene Onderwijsbond, CNV Onderwijs, Edukans, Oxfam Novib, Save the Children, Woord en Daad.

 

Een greep uit de activiteiten

♦ De Europese Unie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het bereiken van goed onderwijs voor iedereen. Voor de bespreking van het Europees Ontwikkelingsbeleid in de Tweede Kamer deed GCE-NL een aantal aanbevelingen; Nederland kan er immers mede voor zorgen dat er voldoende geld beschikbaar blijft voor onderwijs in ontwikkelingslanden.

♦ In de nieuwe beleidsnota van minister Ploumen komt het woord Onderwijs vrijwel niet meer voor. GCE-NL start een campagne om onderwijs op de Nederlandse OS-agenda te houden: ‘Eerst naar School!‘. In korte tijd ondertekenen 70 Nederlandse organisaties plus 50 buitenlandse en internationale organisaties ons manifest. We doen suggesties voor Kamervragen en beleidsaanbevelingen bij de woordvoerders OS.

♦ GCE-NL helpt met de voorbereiding van het bezoek van de Nederlandse delegatie van Kamerleden aan Ethiopië.

♦ GCE-Internationaal brengt het Education Aid Watch Report uit, dat de onderwijssteun van 11 donorlanden beschrijft. GCE-NL heeft daarvoor het Nederlandse donorprofiel aangeleverd. We brengen het onder de aandacht van de woordvoerders voor OS.

♦ GCE-NL spreekt met de woordvoerders OS over de Begroting Buitenlandse Handel en OS 2014 en bereidt Kamervragen voor.

♦ GCE-NL plaatst een ingezonden artikel in Trouw over het beleid van Ploumen ten aanzien van onderwijs voor meisjes naar aanleiding van de uitzending ‘College Tour’ waarin Malala de hoofdrol heeft.

♦ Uit het GPE-rapport ‘Results for Learning’ blijkt dat de toezeggingen voor internationale onderwijssteun flink dalen. Na 2014 dreigen grote tekorten te ontstaan. GCE-NL meldt dit aan de Kamerleden.

naar boven

 

2012

Leden GCE-NL: de Algemene Onderwijsbond, CNV Onderwijs, Edukans, Oxfam Novib, Save the Children, Woord en Daad.

 

Een greep uit de activiteiten

♦ Op 18 april worden de Meerjaren Strategische Plannen (MJSP’s) van de Nederlandse ambassades besproken in een Algemeen Overleg. Onderwijs is geen prioriteit meer in het algemene OS-beleid, maar wordt ingezet waar het ondersteunend is aan de vier speerpunten. In de MJSP’s wordt deze algemene intentie echter niet voldoende uitgewerkt, terwijl uit de IOB-evaluatie is gebleken dat onderwijs versterkend werkt op het behalen van resultaten van de speerpunten. GCE-NL schrijft de woordvoerders Ontwikkelingssamenwerking een brief met aanbevelingen.

♦ In samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken organiseert GCE-NL een bijeenkomst over ‘Kennis delen over onderwijs in ontwikkelingslanden’. Naast een bespreking van de IOB-evaluatie naar tien jaar Nederlandse onderwijshulp, wordt overlegd over de oprichting van het Platform Onderwijs in Ontwikkelingslanden, als opvolger van het voormalige Kennisforum dat door het MinBuZa werd geleid.

♦ GCE-NL schrijft de Verkiezingsprogrammacommissies aan met de aanbeveling om in de verkiezingsprogramma’s als uitgangspunt te nemen: ‘Onderwijs is een belangrijke randvoorwaarde voor het welslagen van het ontwikkelingsbeleid voor duurzame en eerlijke economische groei, menselijke ontwikkeling en rechtvaardige kansen’.

♦ Als medeoprichter en een van de belangrijkste financiers heeft Nederland altijd een bepalende rol gespeeld in het Global Partnership for Education. GCE-NL hoopt dat Nederland dat blijft doen wat betreft de noodzakelijke hervormingen van het GPE. Die staan op de agenda van de bestuursvergadering van de GPE op 6 juni 2012 in Berlijn. GCE-NL geeft staatssecretaris Knapen een aantal aanbevelingen mee, die samen met een groot aantal andere maatschappelijke organisaties waren geformuleerd.

♦ Op de derde bijeenkomst van het Platform OiO staat De Vraag vanuit het Zuiden centraal: wat doen overheden en de maatschappelijke organisaties in ontwikkelingslanden zelf om beter onderwijs voor iedereen tot stand te brengen? En hoe kan de onderwijshulp vanuit Nederland daarop het beste aansluiten?

♦ Op 4 juli 2012 vergadert de Tweede Kamer over de beleidsbrieven over het speerpunt SRGR. GCE-NL wijst de Kamerleden op de mogelijkheden om onderwijs een effectievere rol te laten spelen bij dit speerpunt.

♦ Circa 100 vertegenwoordigers van NGO’s, Nederlandse onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven en jongeren zijn aanwezig bij de lancering van het Global Monitoring Report 2012 over Beroepsonderwijs. Ministerie van Buitenlandse Zaken organiseerde deze bijeenkomst in samenwerking met GCE-NL.

♦ Voor de behandeling van de Begroting Buitenlandse Zaken eind november 2012 in de Tweede Kamer doet GCE-NL suggesties voor Kamervragen. GCE-NL zoekt nadere toelichting op de begroting voor onderwijs per speerpunt van het ontwikkelingsbeleid, op de begroting voor beroepsonderwijs, en op de onderwijsbegroting in landen waar de Nederlandse steun aan onderwijs op dit moment wordt afgebouwd.

naar boven